lørdag 31. oktober 2009

Torpedo

Første gang jeg erfarte konseptet elektrisk dusjhode var i Russland, i 1994. Der het den Torpedo, og den betegnelsen har jeg brukt siden. Jeg var litt skeptisk da jeg gikk inn i dusjen første gang. En forventer ikke å finne ujordete strømledninger så nær vann. Siden har jeg erfart dette dusjhodet flere ganger, og jeg har til gode å få støt. Dusjingen blir disiplinert og rask.

Nå har vi en slik i huset vårt. Det er produsert i Brasil og heter Lorentzetti. (Se også ulike design her). Prinsippet er enkelt. Inni er det en varmekilde på 4-5kW som det inngående kalde vannet passerer. Temperaturen reguleres ved å øke/minske vannmengden, og det er en behagelig dusj. Slangen som går ned har en slags bryter, dermed har man en fotvasker/bidet også.

Fordelen? Jeg har ikke regnet på hvor mye strøm den bruker i forhold til vannmengden som må gjennom en bereder, men jeg vil vedde på at dette er bedre. Det blir aldri slik at varmt vann blir stående rørene mellom bereder og kran og kjølne av, slikat det må tappes ut før varmtvannet kommer ut i dusjen. Med andre ord er dette en ressursvennlig løsning. Men det var dette med strøm og vann, da. Ledningene ser litt skumle ut.

Jeg tviler på at elektrisk dusj blir en slager i Norge, men den som har næringsvett kan jo starte import.

PS: Hva med oppvasken på kjøkkenet? Den skjer med skrubb, kaldt vann, sterkt såpe og mye skylling.

1 kommentar:

  1. Heia. Da har jeg fått oppdatert meg litt på livet i Esteli igjen:-) Høres ut som du/dere opplever mye, lærer mye og har det fint:-) Livet er bra her i Trondheim også. Koser oss med helg. Gry kommer innom på besøk snart, og så er det siste runde i tippeligaen. William går nå rundt her på to føtter og er strålende fornøyd med det. Hils Sonja! Klem, Hanne:-)

    SvarSlett