lørdag 11. juni 2011

Tatt i militærkontroll


En nydelig morgen i San Juan del Norte. Klokka er 5, det er mørkt ute og ennå vått etter regnværet. Vi rusler ned til båten som skal frakte oss til El Castillo. Vi starter turen i en helt stille morgen sammen med noen få passasjerer. Det begynner å lysne, og da vi runder en sving, dukker det opp en militærpost, en telltleir og bevæpnede soldater i kamuflasjeuniform. Instinktivt tar vi fram kameraene og knipser et bilde hver. Soldatene måtte være blinde hvis de ikke så de to blitzene som fyrte av. Dermed ble det ropt fra land at båten skulle inn til kontroll. Det vil si, det var vi som skulle kontrolleres.  To bevæpnede karer kom brykst ombord og erklærte at det var fotograferingsforbud her. Vi ba tynt om unnskyldning og sa at vi ikke hadde sett noe skilt, og at ingen hadde informert oss. De godtok det, men bildene måtte slettes. Jeg begynte febrisk å fingre med kameraet, et nytt jeg nettopp hadde kjøpt og hvor funksjonene ikke var helt i fingrene. Sersjanten tok kameraet fra meg. Dette skulle han gjøre selv. Han ville ikke at jeg skulle gjøre noen fiksfakserier og skjule bildet et eller annet sted. Sersjanten trykket på søppelbokssymbolet bak på kameraet, og det siste bildet kom opp, leiren med telt og soldater, flagg og mer til. Menyen sa "

1. DELETE PICTURE
2. DELETE ALL
3. CANCEL.

Jeg ønsket ikke at han skulle velge alternativ 2 og prøvde å ta kameraet tilbake for å velge alternativ 1. Det gikk ikke. Han valgte selv 3. pg klikket på YES-knappen. Ingenting skjedde. Det samme gjentok seg flere ganger. Han ble litt forbannet og trodde at jeg hadde stilt inn kameraet slik at ingenting lot seg sjekke. Da skjønte jeg hvorfor han valgte alternativ 3. Han trodde at han kunne kansellere bildet på den måten og ikke avbryte sletteprosessen. Jeg prøvde meg igjen og ba ham velge 1, og da gikk alt bra. En liten skjennepreken til ag advarsel om ikke å ta bilder av militære installasjoner. Og deretter handa til lua og "God tur videre!" Det var vel akkurat det de andre passasjerene hadde ventet på hele tiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar