mandag 31. mai 2010

Hvor mye spansk må man kunne før ...

Jeg går på spanskkurs tre dager i uka, leser aviser, snakker med folk, leser bøker, skriver og bruker språket så ofte jeg kan. Etter hvert går det bedre og bedre. Vokabularet øker sakte, men sikkert, min oppfatning av grammatikken blir mer og mer i samsvar med lærebøkenes framstilling, jeg forstår mer av tekst og tale, men likevel er det noe som mangler. Dette ble ganske tydelig da jeg satt med hjemmeleksene forrige uke og skulle lese El Fardo av Rubén Darío. Historien handler om en fattig arbeider i Chile og hans miserable liv. Ved hjelp av ordbok og sakte lesning ble innholdet etter hvert tydelig for meg. Jeg var ikke imponert over teksten som litteratur, til tross for at den er dramatisk og inngår i Azul som regnes som et av Daríos viktigste verk.
En del av hjemmeleksene var å skrive litt om teksten. For å finne sekundærlitteratur gikk jeg på nettet, og der fant jeg blant annet en spansk-engelsk parallellutgave der El Fardo, eller The Bale, kunne leses på spansk og engelsk. Den spanske hadde jeg vært igjennom, så jeg gikk på den engelske for å se om det var noe som hadde gått meg hus forbi. Plutselig ble teksten mye mer levende og dramatisk! En ting er at jeg hadde brukt mye energi på oversettelse og kanskje kom litt nærmere ordene enn teksten, men det er ikke der hunden ligger begravet, tror jeg. Engelsk har jeg lest, snakket og brukt så mye fram gjennom årene at ord og begrep sier mer en det de rent refererer til. Ordene har også ulike forestillinger knyttet til seg, disse har jeg fått bra tak på gjennom årene, og dette gjør teksten famstår som rikere. Slik er det ikke i spansken min, der har ordene nesten bare sitt denotative innhold, det vil si at de viser bare til det forholdet de direkte peker på. De mangler de ekstra ideene eller forestillingene, konnotoasjonene, assosiasjonene. Dermed blir teksten flat - tror jeg. Men jeg fortsetter å lese og håper at jeg en gang når like langt på spansk.

El fardo finner du på engelsk og spansk her. (Klikk deg videre fra innholdslisten).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar