fredag 28. mai 2010

Gustav Strømsvik på NRK i 2012!


De som kjenner meg, vet at jeg pusler med litt for mye. I lang tid har jobbet med biografien til Gustav Strømsvik, nordlendingen som ble en kjent og etter vert kanskje mytisk mayaarkeolog. Vi mange omveier kom jeg i kontakt med Flimmer Film i Bergen som hadde fattet interesse for dette prosjektet. Der var det en costaricaner som ble kjent med Gustavs historie via sin norske kjæreste. Han gikk i gang med å lete videre, og snart hadde vi kontakt.
Flimmer Film gikk i gang med å søke midler for å lage en dokumentarfilm om Gustav. Lenge gikk det trådt, men når det løsnet, så løsnet det, og nå er seks programmer om kjente, men likevel ukjente nordmenn fra det 20 århundre klar.

Serien heter Glemte helter. Den kommer som seks 40-minutters programmer i 2012. Flimmer Film sier om prosjektet:

"Dette er en dokumentarserie hvor vi tar for oss avdøde nordmenn som har hatt en utrolig historie – personer som har utført handlinger som for en stund brakte dem til storhet og berømmelse, men som i dag er ukjent for de fleste. Noen er blitt glemt – andre er rett og slett blitt prioritert bort fra historiebøkene våre. Disse eventyrerne og eventyrene er dermed på sett og vis forsvunnet. I denne serien skal det være vår oppgave å finne disse menneskene fram igjen. Vi skal vie dem og opplevelsene deres den oppmerksomhet de fortjener, og ikke minst finne ut hva det var som egentlig skjedde med dem."


Jeg har fingrene i to av disse prosjektene, det ene om Gustav, det andre om Ola Apenes, onkelen til Georg Apenes, datadirektøren. Interessant? Da vil jeg be dere om å gå til denne siden og klikke på bildet av Strømsvik nederst. Trykk på Video nede til venstre for det store bildet og start filmen. Når den er ferdig, trykk på Galleri og se bilder av Gustav.

Kveldene går med til dette prosjektet nå, planen er å få ut boka til samme tid som TV-programmet sendes. Jeg har allerede kontaktet ambassaden i Guatemala for å høre om det kan slås på ei litt  stor tromme på denne siden av Atlanteren også. Så stor er nemlig Strømsvik i Honduras.

Daglig skjer det ting. Forrige uke kom jeg i kontakt med en poet i El Salvador som var barn i samme hus som Gustav bodde. Forhåpentligvis treffes vi før vi drar hjem i juli. I dag fikk jeg fastslått at lastebilen han fraktet over fjellet var en Ford 1935 V8, og nå leter jeg etter hvor nær han kom den berømte Rosalila  da han startet tunnelgraving fra 1935 og utover. Rosalila ble funnet i 1987, men kunne Strømsvik ha funnet den med litt flaks? I morgen skal jeg ta for meg det svære arbeidet med å flytte ei elv, en prosess som tok flere år, og som gjerne kan kalles et sisyfosarbeid.

For de litt mer interesserte er det litt her også.

1 kommentar:

  1. Såg via arkeologiforum.se att du arbetar med Strømsvik. Så här på rak arm minns jag dock inte om han besökte Ichmul, Xquerol och Yo'okop tillsammans med Pollock och Berlin. De skrev dock en rapport tillsammans (http://en.wikipedia.org/wiki/Yo'okop). Dessa platser har varit centrala för mitt avhandlingsarbete: http://haecceities.wordpress.com/

    Kan tyvärr inte komma, Trondheim är långt från Göteborg.

    Bästa hälsningar,

    Johan Normark

    SvarSlett