søndag 1. november 2009

Skytevåpen til salgs

Det er lenge siden jeg har sett norske barn med sprettert. Da jeg var i røverungealderen var dette fast inventar i baklommen. Problemet var å få tak i ordentlig strikk. En kunne skjøte vanlige gummistrikk, men det ga ikke så god effekt. Syltetøystrikk fra Norgesglass var bedre, men det beste var tjukke gummistrikk.

Hva vi skjøt på? Blink for det meste, men det kunne jo hende at en og annen forbipasserende kjente at det svei i låret. En og annen småfugl hørte kanskje suset av noe som fór fort forbi.

Vi skjøt med småstein og rognebær, stikkelsbær var en slags vennlige dumdumkuler. Det beste var gjerdeløkker, spiker som var bøyd som en U og som ble brukt når en satte opp gjerde eller piggtråd. Med disse kunne en bedrive presisjonsskyting. En kunne bøye rustne småspiker eller klippe streng i biter og bøye bitene til en U.

I Estelí selges sprettert på butikk. De er forseggjort med ulike farger, strikken er solid og spretterten leveres med en stykke skinn tredd innpå strikken der en skal legge ammunisjonen. Dette skinnstykket hadde et navn da jeg var barn, men femti år senere er det ordet borte. Noen som kan hjelpe?

2 kommentarer:

  1. Så kult! Kanskje jeg også kan få meg en sånn en når jeg kommer så skal jeg skyte deg i rompa far!
    Victor

    SvarSlett
  2. Da kjøper vi to, så kommer det til å svi litt i din rompe også, hehe.

    SvarSlett