fredag 19. november 2010

Populær kraftkost

Det er ikke mye mat jeg har takket nei til, men jeg har stått over stekt hundehode og kokte andeegg med gjærede foster (marsvin derimot er nam-nam). På butikken fant jeg råvarer som kanskje kommer på nei-lista. I kjøledisken på Segovia lå en samling hvite "kjøttstykker" som jeg med en gang fikk mistanke om hva var. Og ekspeditøren kunne bekrefte at det var testikler - "de toro" - oksetestikler, og av beste sort. Jeg spurte om de var populære. "Ja, vi selger masse, det er derfor du ikke ser dem så ofte her". Og hvem var så kjøperne? Han svarte at det jo tradisjonelt er kvinner som lager handler og laget mat, men dette er kraftkost for menn. Det skal være et mektig potensmiddel som til vanlig tilberedes som suppe.

Et lite søk på nettet viste at det faktisk bare finnes én kokebok som er spesialisert mot testikler, og den har selvsagt undertittelen "Cooking with Balls". Det er imidlertid flere henvisninger til denne type mat på nettet under forskjellige navn. Hadde jeg blit tilbudt "Prærieøsters", kan det godt hende at jeg hadde takket ja, så det er mulig at motstanden jeg føler mot denne type mat bare er relatert til navnet på råvarene. Det arrangeres årlige kokkemesterskap for dem som ønsker å findyrke denne spesialiteten. Youtube har ellers flere detaljer om hvordan en slik lekkerbisken skal tilberedes. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar