lørdag 20. november 2010

Pinol

Nasjonaldrikken i Nicaragua kalles pinol eller pinolillo. Det er med skam jeg må bekjenne at jeg vært her et år uten å smake pinol, men nå, like før returen til Norge, føles det som om det er noen hull som må fylles. Dermed endte jeg på Mochanana café med lørdagsavis og pinol.  Drikken er basert på ristet mais som er malt til mel og litt kakao. Dette blandes med melk eller vann, og søtes ofte med sukker. Den varienten jeg fikk, var iblandet is, og deretter  kjørt i en hurtigmikser til en slags iskremaktig blanding. På toppen var det strødd litt kanel. Smaken var god, nesten som en litt tynn sjokoladeis, derfor ble dens ervert med sugerør til I varmen passet den drikken utmerket.
Nicaraguanerne refererer ofte til seg selv som pinoleros, og dette er basis for et patriotisk slagord som skal være hyppig brukt av president Ortega "Soy puro pinolero; Nicaragüense pro gracia de Dios" - "Jeg er en ekte pinolero takket være Gud". Og selvfølgelig nevnes pinol i mange sanger som "Somos los hijos del maiz" og "Batiendo pinol" som er satt sammen i dette klippet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar