lørdag 30. oktober 2010

Vinke med handa

Det er viktig i vinke riktig. Måten handa beveges på tolkes nemlig forskjellig fra land til land. Den vanlig norske vinkinga hvor en holder handa flatt framfor seg og "blafrer" med fingrene betyr "ha det". Det er denne bevegelsen vi lærer små barn, og snart kan de stå vinduet og vinke opp og ned med handa når bestefar drar. I Nicaragua betyr denne bevegelsen "kom hit". Fra til annen vinker ungene når jeg kommer syklende hjem, og da vinker en selvsagt tilbake. Da kan det hende at jeg glemmer meg på den norske måten, og selvfølgelig kommer de løpende for å vite hva jeg vil. Kanksje kunne det vanke litt sjokolade eller litt arbeid?

Den rette måten å vinke på her "kongemåten", dvs holde handa rett opp og så bevege den fra side til side. Det betyr "hei". Og når jeg gjør det slik, blir ungene sittende. Da skjønner de at jeg bare hilser tilbake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar