tirsdag 19. oktober 2010

Disse røykerne …

Det er interessant å observere turister som kommer hit fra Europa og USA (det er egentlig unødvendig å angi opphav, turistene er fra disse verdensdelene, en og annen japaner ser jeg riktignok), og som plutselig er kommet til et paradis hvor det heller står "Røyk fritt" enn "Røykfritt". Så vidt jeg vet er det ingen røykelov i Nicaragua, det røykes overalt, på restauranter, kontorer, i køer og så videre. Det er imidlertid ganske lite røyking her, særlig tatt i betraktning av dette er et land som produserer tobakk. Uten at jeg vet mye om det, vil jeg anta at folk ikke røyker fordi det er for dyrt. Det er så mange andre hull en kan putte pengene i. Å la dem gå opp i røyk vil være for dumt for de fleste. Og sigarene som produseres her, ja, de er alt for dyre.

Men det var disse røykerne som kommer fra Europa og Amerika hvor røyking er regulert av røykelover. I Nicaragua er det ingen lovgivning som rammer dem, og da kan de blåse fritt. Vi er på konsert hver fredag. Hvis det bare er nicaraguanere der, er det sjelden at noen fyrer på en sigarett. Er det en gruppe turister eller utenlandske studenter som er på besøk, er saken en helt annen. Da har de ikke fått baken på stolen før tobakken er oppe og røyken blåses utover. Den er jo ubehagelig å få i øynene for røykeren selv, og siden det kanskje ikke er så heldig å blåse den rett i trynet på en som sitter på samme bord, vrenges kjeften nesten rundt hodet og stimen står ut av munnvika en kvart omdreining unna der munnvika pleier å være. Og akkurat der sitter jeg og irriterer meg i røykskyene som siver forbi.

Feig som jeg er, har jeg ikke tydd til andre mottiltak enn å stirre forarget og kanskje himle med øynene, men det kunne vært interessant å spørre hva røykerne egentlig tenker på. Er røykeloven kun til for å plage dem? Kan det være slik at bare de kommer bort fra hindrene hjemme så står det dem fritt å behandle ikke-røykere som de vil?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar