søndag 3. oktober 2010

Ett år i Estelí

Da vi sto opp i morges kunne vi feire ettårsdagen for oppholdet her. Året har gått fort, mye har skjedd, og det har vært oppturer og nedturer. Det verste har vært denguen som rammet Sonja. Oppturene har ellers vært nesten daglige. Når man kommer til et nytt miljø, gjelder det å ha øynene åpne for både små og store ting. Sonja har hatt jobben sin ute i lokalsamfunnet, jeg har mest sittet og jobbet foran vinduet med unger og trafikk utenfor. En slik utkikkspost gir innblikk i mye. De jeg kjenner best er vel ungene i gata, og nå etter at vi har åpnet garasjen for dans, er det riktig livlig her. Sonja har et større nettverk, og jeg har vært heldig som har sluppet inn der. En av kollegene hennes er nabo med oss, og det er alltid hyggelig å møte lærerne.
Syklene våre har vrt til store glede. Det er ikke få kilometer vi har tilbakelagt rundt omkring Estelí. Når går regntida mot slutten, så nå starter sesongen igjen (inspirert av Hushovds flotte seier som jeg så direkte på web-TV i går kveld.)
I løpet av året er spansken betydelig forbedret. Vi er i gang med kurs igjen, og møter trofast opp tre ganger i uka med leksene gjort.
Det var et framskritt å finne dette huset ved Parque Infantil. Vi koser oss, men det har vært mye innesitting i det siste siden regnet har dundret ned. Nå har det vært opplys et par dager, og for første gang på lenge satt vi oppe og leste i ettermiddag.
Det er kommet nye bilder av Estelí på Google Earth, og jeg har tatt et par bilder av den delen av byen og har ringet inn den store terrassen på toppen. De som har vært her, vil kjenne seg igjen. Den store tomta til høyre, på den andre siden av hovedveien, er politistasjonen, så vi føler trygge. Veien som går parallelt med hovedeien, men til venstre for huset, går over til å bli elv, så snart regnet kommer. Sist fredag måtte jeg bære Sonja på ryggen da vi skulle på konsert. Jeg var våt til langt over knærne. (Klikk på bildene, så blir de litt større.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar