mandag 1. februar 2010

Strømmen går

1030 en formiddag: Jeg sitter og skriver og ser at Macen slår over fra strøm over nettet til batteristrøm. Ikke unormalt, strømmen går fra tid til annen.

1200: Strømmen er ikke kommet tilbake. Riktignok har jeg 3,5 timer batteritid igjen på Macen, men jeg går likevel til naboen for å spørre. Jo, de har strøm, og det gjelder naboene på begge sider. Da er det bare en som kan hjelpe: Carmen. Noen minutter etter at jeg har ringt står hun svett i døra. Jeg har papirene klar, hun ringer og finner ut at ingenting er betalt. Vi tar en taxi ned på kraftselskapet, står i kø, betaler 2000 cordobas (600 kroner) for 3 måneders strømlevering , og finner ut at det er husverten som ikke har betalt strøm for en periode før vi flyttet inn. Så tilbake til huset for å varsle verten. Hun bedyrer at dette skal bli refundert. Carmen har avtalt med kraftselskapet at de skal komme og koble på strømmen i løpet av et par timer.



1630: Alt er OK igjen.


Systemet her er enkelt, men effektivt. Når folk ikke betaler, klippes ledningen rett av. Dette merkes fort, så de som rammes løper til kontoret for å betale. Så går det et par timer, og vips så er det strøm igjen. Bilen med elektrikere kjører altså samme runde to ganger pr. dag. De klipper av ledningen om morgenen, og ordner tilknytning på ettermiddagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar