søndag 7. februar 2010

Peke med leppene

Jeg har sett det flere ganger, men denne gangen fikk jeg det demonstrert på nært hold. Jeg sat sammen med Elian, sønnen til hun som steller i huset vårt. Han hadde laget noen tegninger som han ville vise meg. En av dem viste tre personer og et huset. "Hvem er det?", spurte jeg og pekte på den minste personen. "Det er jeg", sa Elian. "Og hvem er det?" sa jeg og pekte på den ved siden av. Da skjedde det. Han spisset leppene og snudde ansiktet mot moren som stod et par meter unna. Han sa ingenting, men tegnet var tydelig nok, han pekte jo på moren med leppene. Hade jeg ikke visst hva han gjorde, hadde jeg gått glipp av dette tydelige, og relativt raskt utførte signalet.


Jeg har flere ganger passert folk som har butikker som vender ut mot gata. Av og til står de og snakker med kunder, da kan man se at de lager noe som ligner slengkyss til en eller annen som befinner seg inne i butikken. Det tenger ikke å være noen inne i butikken, for det er ikke slengkyss de slenger, de peker mot det stedet der de omtalte varene befinner seg. Samtalepartneren må så prøve å følge blkket og pekeretningen. 


Siden jeg ikke har noe bilde av dette, låner jeg en lenke fra nettet som viser en typisk pekepositur. Bildet er hentet fra http://blogs.abc.net.au/queensland/images/2008/10/09/lips.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar