lørdag 12. juni 2010

Kinin - medisin

Vi har nettopp hatt sykdom i huset, alvorlig sykdom, men etter kyndig hjelp fra helsepersonell og sykehus gikk det bra. Det merkelige er jo at vi er to som stort sett lever samme liv, og så er det bare den ene som blir syk.

Men hvorfor gikk det bra med meg? Det kan jo være så enkelt som at jeg ikke ble bitt av denguemyggen. Det finnes ingen vaksine mot dengue, så slik sett hadde jeg ingen beskyttelse. Det finnes imidlertid noen kjerringråd en kan følge. Et av dem er knyttet til beskyttelse mot malaria, men kan vel være like godt (!) mot dengue for det, tenkte jeg. Mygg er jo mygg. Stikkordet er kinin. Men siden kinin ikke er lett tilgjengelig, må en finne stoffer hvor kinin er en bestanddel. Dermed blir Indian Tonic Water viktig, og da jeg fant den varianten som Canada Dry produserer, følte jeg meg mye tryggere. At tonicen må suppleres med en dæsj gin, er underordnet. Det er kininen som er viktigst! Det er som fornavn+etternavn, etternavnet er viktigst: Gin tonic.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar