tirsdag 16. mars 2010

Telehiv - ikke her, nei!

Noen veikonstruktører har det enklere enn andre. Det er 30 km mellom Estelí og nabobyen La Concordia, og man holder på å legge brustein på veien for EU-penger. Så langt er man kommet 20 km på vei, og gjennom flere måneder har jeg fulgt progresjonen i arbeidet. Det går ganske fort framover, og sist jeg var der, fikk jeg se hvorfor. Brusteinen må legges på fast underlag. Arbeidslaget har bulldosere, veiskraper ogveivalser, og jeg regnet med at de ble brukt til å planere underlaget. Det blir de, men det er ikke alt. Etter at veien er planert, harves den opp, deretter tømmes det semest i sanden som danner underlaget. Jeg regner med at det var 20 sekker pr ti meter vei, bredden er rundt seks meter. Sementen blandes inn i sanden ved hjelp av veiskrapa, deretter planeres underlaget igjen, og så spres det vann utover fra tankbiler som kjører fram og tilbake. Resultatet blir et flatt og hardt underlag som det er lett å legge brustein på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar