tirsdag 16. mars 2010

Frokost i det grønne

En morgen i grålysninga kom jeg over en gjeng som akkurat hadde stått opp og som hadde begynt på dagens frokost. De så ikke helt glade ut, helst hadde de vel ønsket seg ferskt kjøtt, f.eks. fra en nylig overkjørt hund, men når slikt ikke finnes, må en ta til takke med søppel som folk har kastet fra seg (og det gjør de overalt - hele tida). Jeg møtte skulende blikk da jeg nærmet meg. Kanskje så de en rival i meg? Men ingen fare, jeg har mye bedre frokost hjemme.

Etter frokost er det ut med vingene og opp i lufta for å se etter lunsj, middag og kveldsmat. Vi ser gribbene sirkle over byen fra morgen til kveld. Det sies at de har et syn som tillater dem å lese avisoverskrifter på 200 meters avstand. Dermed er det lett å få øye på et stykke mat som ligger på gata eller ute i enga. Og har en aav dem sett noe, oppdager de andre det, og dermed samles det stadig flere over det som skal bli neste måltid. De sirkler seg sakte nedover og inspiserer, og til slutt er det en eller noen få som får godbiten. En stormåse hadde snappet maten først dem, frekk som den er.

1 kommentar:

  1. Skulle bare si at jeg følger med :-)
    Artig å sjå aktivitet under litt andre rammebetingelser enn det vi har her hjemme.
    Håkon

    SvarSlett