tirsdag 9. mars 2010

Lag din egen kaffe

På lørdag formiddag ruslet jeg rundt på markedet, som ligger fem minutters gange fra huset vårt. Det bugnet i allslags godt: Frukt og grønnsaker for det meste, men også kjøtt og fisk. En forhandler hadde en sekk på kaffebønner stående på fortauet. De var beigefargede, dvs. at skallet var tatt av bønnene.  Dette var høstet i Matagalpa, kaffehovedstaden i Nicaragua, en times busstur herfra. Jeg spurte hva de ble brukt til. Svaret var altfor opplagt, til kaffe selvfølgelig. Folk kjøper bønner, tar dem med hjem og brenner dem i en kasserolle på ovnen. Etter en halvtime med forsiktig røring over passende varme er bønnene brune og klare til maling. Da tas de med på den lokale mølla og så kommer man hjem med nybrent og nymalt kaffe. Dette må prøves, så fortsettelse følger. Jeg gleder meg til å kjenne lukta i huset. Noen som vil prøve å lage kaffe selv?

1 kommentar:

  1. Da har jeg tatt en liten oppdatering på bloggen din Olaf. Morsomt å lese om alle dine undringer og opplevelser! :-) Virker som du storkoser deg i Nicaragua. Klem fra Hanne.

    SvarSlett