fredag 11. desember 2009

Jeg møtte en gang en eks-president

imgres.jpg
Jeg har ikke sett eller møtt så mange statsoverhoder, kanskje bare en person når jeg tenker meg om, og det var den norskættede Kjell Garcia Laugerud som var president i Guatemala 1974-1978. Jeg ser av avisene at han døde i går, 79 år gammel.

Under arbeidet med mitt (etter hvert svært langvarige) Strømsvikprosjekt ble jeg klar over at faren til Laugerud var venn av Strømsvik (faren emigrerte og drev et hotell i Guatemala City). Før jeg reiste over til Sentral-Amerika i 2002 sammen med min gode venn Clas Rønning, kom jeg i kontakt med Laugerud og vi to ble hjertelig mottatt i hans hjem i en av de finere delene av Guatemala City. Strømsvik kjente han ikke til, så jeg tror heller at vi møtte en eldre, ensom herre som gjerne ville ha besøk i sitt meget vakre hjem, nærmest en festning, tegnet av hans avdøde arkitektkone. Vi diskuterte ikke mye politikk, men nok til at vi forstod at hans grunnsyn var slik vi trodde det var, en general solid plassert langt ute på høyresiden. De obligatoriske bildene ble selvsagt tatt, men de har jeg ikke tilgang til nå.

Se hva NRK skriver om Laugerud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar