fredag 15. januar 2010

Cubakø

1. januar 2010.

Havana. Vi mangler brød i huset. Det ble jobbet på spreng i bakeriet da vi gikk hjem etter nyttårsfeiringen. Derfor på med sko og ilmarsj et par kvartaler i sterk sol motsatt vei av den vi kom i natt. masse folk er salmet utenfor bakeriet, med andre ord kø, mne ikke slik vi finner den i Norge, dvs. en lang linje med folk der hver har sin plass. Her står alle i en gruppe på skyggesiden av gaten. Det magiske ordet er "Ultimo?" - "Hvem er den siste i køen". En ungdom som leser nyttårsutgaven av Granma, gir et tegn med hodet stort nok til at jeg skjønner at det er ham. Da har jeg en oppgave, nemlig å holde meg bak ham. Han holder øye med den som var ultimo da han kom osv osv. Langsomt siger det folk ut av kyggen mot luka i veggen på brødfabrikken. De femti som står i kø lager en svært snakkeboble på skyggesiden, de som står først i køen, danne en utløper som krysser gata.

Det går ganske raskt framover. Når det blir min tur, ser jeg skiltet som sier at man ikke får handle med konvertible pesos, bare nasjonale. Jeg rekker knapt å spørre de nærmeste om å veksle før de blir min tur. Ingen av dem kan veksle. Jeg beklager min nød til damen i luka. Ingen fare. Jeg betaler 1 konvertibel peso, får to varme, fjærlette loffer pluss 12 pesos tilbake.

Dette er kjent andre steder i verden. Russeren Vladimir Sorokin har skrevet "Køen". Her er et utdrag

– Hvem er sist, kamerat?
– Jeg. Men det står ei dame i blå kåpe bak meg igjen.
– Så jeg er bak henne?
– Ja. Hun kommer straks. Du kan stå bak meg imens.
– Blir du stående en stund, eller?
– Ja da.
– Jeg må ut en tur nemlig. Men jeg blir ikke lenge …
– Kan du ikke vente til hun kommer tilbake? Hvis ikke blir det jeg som må begynne å forklare hvis det kommer noen … Hun skulle ikke bli lenge …
– Greit, da venter jeg. Har du stått lenge?
– Nei da, ikke så veldig.
– Veit du hva kvota er på?
– Veit da faen … Jeg har ikke spurt engang. Du veit ikke hva kvota er på?
– Jeg veit ikke i dag, men i går var det to.

http://www.flammeforlag.no/katalog/f44/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar