søndag 18. april 2010

Mye er forskjellig

Ikke minst utenpå, og ikke alle forskjeller er til å forstå. Uten at jeg har reflektert spesielt over det tidligere, har jeg likevel en fornemmelse av utformingen av norske gjerdestolper er slik de skal være. Spiss i den enden som skal ned i jorda, og falt i den andre enden slik at slaget fra slegga kan plasseres riktig når stolpen skal drives ned i jorda etter at en har jobbet iherdig med spettet.

 Her er det annerledes. Stolpene er spisse i begge ender. Jeg har ikke fått svar på hvorfor. Blikkene jeg fikk når jeg spurte, sa ganske enkelt: "Hvorfor stiller du spørsmål om en så naturlig ting?". Hvordan man kan drive dem ned i jorda vet ikke jeg, men jeg har mistanke om at her tas spaden til hjelp. Det graves først et hull, så settes stolpen i, deretter fylles hullet. Men hvorfor gjøre det slik?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar